Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Bliżej do odkorkowania Poronina

Rozwój regionalny
06 listopada 2014
To kolejny etap rozwiązania „wąskiego gardła” w Poroninie. Dzisiaj została podpisana umowa pomiędzy Zarządem Województwa Małopolskiego – reprezentowanym przez marszałka Marka Sowę i wicemarszałka Romana Ciepielę, a starostwem tatrzańskim oraz gminą Poronin, która dotyczy rozbudowy skrzyżowania drogi krajowej nr 47 z drogą wojewódzką nr 961 w Poroninie. Inwestycja ta znacznie usprawni ruch samochodowy w tym rejonie. 

W godzinach szczytu korek w Poroninie sięga nawet kilka kilometrów. To bez wątpienia jedno z trudniejszych miejsc na trasie Kraków – Zakopane. Dlatego też samorząd województwa, wraz ze starostwem tatrzańskim, gminą Poronin oraz GDDKiA postanowił rozwiązać ten problem.

Dzisiaj finalizujemy ustalenia, nad którymi pracowaliśmy przez ponad rok zarówno z samorządem lokalnym, jak i z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Zapowiedź tego została ogłoszona w te wakacje w Nowym Targu przez ówczesną Panią Premier Bieńkowską – mówił podczas czwartkowej konferencji prasowej marszałek Marek Sowa – Województwo bierze na siebie dokończenie opracowania dokumentacji projektowej wraz z pozyskaniem wymaganych decyzji, opinii i uzgodnień umożliwiających realizację prac budowlanych – dodał.

Jak szacuje marszałek – wykonanie tych zobowiązań powinno zająć ok. rok czasu i kosztować ok. 500 tys. zł, w tym z budżetu Województwa Małopolskiego – 250 tys. zł, powiatu tatrzańskiego – 125 tys. zł i gminy Poronin – 125 tys. zł.

Co więcej, na mocy zawartej dzisiaj umowy gmina Poronin i powiat tatrzański zobowiązują się do nieodpłatnego przekazania na rzecz Województwa Małopolskiego gruntów stanowiących ich własność, a niezbędnych do realizacji tej inwestycji.

Sama inwestycja, czyli wybudowanie projektowanego węzła w Poroninie, zostanie zrealizowane już przez krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Kosz tej inwestycji to ponad 46 mln zł – doprecyzował marszałek Marek Sowa, zapowiadając, że stosowane porozumienie z GDDKiA jest już wynegocjowane, jednak sam dokument zostanie podpisany po ujęciu jej przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju w planie inwestycyjnym.

Od 15 lat staramy się rozwiązać ten „węzeł gordyjski” w Poroninie. Stąd nie kryję wdzięczności dla Pana Marszałka za to nowe spojrzenie na cały problem i rozwiązanie tej kwestii. Dzięki tej inwestycji pomożemy nie tylko turystom, ale też samym mieszkańcom – dodał Andrzej Gąsienica-Makowski, starosta tatrzański, dodając, że proponowane rozwiązanie jest akceptowane przez lokalną społeczność.

Przypomnijmy, w Poroninie ma powstać m.in. rondo, które pozwoli na bezkolizyjny przejazd w tym rejonie. Projektowane jest również dwupoziomowe skrzyżowanie z linią kolejową, a także nowy most na potoku Poroniec. 

(kor)

Galeria zdjęć

Tagi: WYDARZENIA