– Inwestycje drogowe to jeden z ważniejszych punktów polityki Zarządu Województwa Małopolskiego. Widać to w stałej trosce o stan technicznych dróg wojewódzkich w naszym regionie, a także w konsekwentnym budowaniu kolejnych obwodnic. W ciągu ostatnich siedmiu lat powstało ich aż 15. Jednak obwodnica Oświęcimia będzie jednym z większych wyzwań – mówił dzisiaj marszałek Marek Sowa. Dokument na Zamku w Oświęcimiu oprócz Marszałka Województwa Małopolskiego, podpisali również: Józef Krawczyk – Starosta Oświęcimski, Andrzej Skrzypiński – Członek Zarządu Powiatu, Janusz Chwierut – p.o. Prezydenta Miasta Oświęcim, Andrzej Saternus – Burmistrz Chełmka.
Zawarta dzisiaj umowa to kolejny etap współpracy między samorządami w sprawie obwodnicy Oświęcimia. Na mocy umów stanowiących załączniki do uchwały Zarządu Województwa Małopolskiego z 6 listopada br., Województwo Małopolskie, Powiat Oświęcimski, Miasto Oświęcim oraz Gmina Chełmek postanowiły wspólnie zrealizować w systemie zaprojektuj i wybuduj zadanie inwestycyjne p.n. „Droga Współpracy Regionalnej – Budowa obwodnicy Oświęcimia na odcinku od DW nr 933 w m. Bobrek do ronda ul. Chemików i ul. Fabrycznej w Oświęcimiu”.
Inwestycja obejmuje wykonanie (w oparciu o opracowaną dokumentację oraz pozyskane w toku procesu inwestycyjnego decyzje administracyjne) robót budowlanych oraz nabycie niezbędnych nieruchomości wraz z wypłatą odszkodowań. Wartość szacunkowa to ok. 160 mln zł, z czego dofinansowanie unijne w ramach w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego (RPO WM) wyniesie aż 85 proc. Realizacja jest przewidziana na lata 2015-2017.
Przypomnijmy, że trasa obwodnicy Oświęcimia została uzgodniona z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego. Jej początek znajduje się na połączeniu z istniejącą drogą wojewódzką nr 933 relacji Oświęcim – Chrzanów. Punkt ten umiejscowiony jest na skraju lasu w rejonie kościoła i cmentarza w m. Bobrek (ok. 200 m w kierunku północnym od skrzyżowania drogi wojewódzkiej z ul. Nadwiślańską). Koniec obwodnicy zlokalizowany będzie na włączeniu do istniejącej drogi krajowej nr 44 (ul. Fabryczna) w Oświęcimiu.
Dzięki obwodnicy Oświęcimia miasto zyska sprawne połączenie m.in. z Krakowem, gminami sąsiadującymi ze stolicą Małopolski, Aglomeracją Górnośląską (poprzez autostradę A4, a w przyszłości drogę S-1). Z kolei utworzenie bezpośredniego połączenia drogi krajowej nr 44 z drogą wojewódzką nr 933 będzie stanowiło dodatkową przeprawę mostową przez Wisłę. Zyskają nie tylko kierowcy, ale też mieszkańcy – ruch tranzytowy, który przebiega teraz przez centrum miasta, zniknie w zupełności. Wśród spodziewanych efektów tej inwestycji jest również rozwój Oświęcimia pod względem turystycznym. Poprawi się nie tylko dojazd do Państwowego Muzeum Auschwitz – Birkenau, ale też znacznie rozwinie sektor usługowy, gastronomiczny i hotelarski. Obwodnica stanie się tez z pewnością impulsem do rozwoju Miejskiej Strefy Aktywności Gospodarczej „Nowe Dwory”, zlokalizowanej w pobliżu planowanego końca obwodnicy.
(kor)