Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Bliżej do obwodnicy Oświęcimia

Rozwój regionalny
12 listopada 2014
Dzięki obwodnicy Oświęcimia mieszkańcy będą czuć się bezpieczniej, a kierowcy zyskają lepsze połączenie w tej części Małopolski. Dzisiaj marszałek Marek Sowa podpisał z samorządami lokalnymi umowę dot. budowy tej ważnej trasy. Droga ma powstać do 2017 roku.

Inwestycje drogowe to jeden z ważniejszych punktów polityki Zarządu Województwa Małopolskiego. Widać to w stałej trosce o stan technicznych dróg wojewódzkich w naszym regionie, a także w konsekwentnym budowaniu kolejnych obwodnic. W ciągu ostatnich siedmiu lat powstało ich aż 15. Jednak obwodnica Oświęcimia będzie jednym z większych wyzwań – mówił dzisiaj marszałek Marek Sowa. Dokument na Zamku w Oświęcimiu oprócz Marszałka Województwa Małopolskiego, podpisali również: Józef Krawczyk – Starosta Oświęcimski, Andrzej Skrzypiński – Członek Zarządu Powiatu, Janusz Chwierut – p.o. Prezydenta Miasta Oświęcim, Andrzej Saternus – Burmistrz Chełmka.

Zawarta dzisiaj umowa to kolejny etap współpracy między samorządami w sprawie obwodnicy Oświęcimia. Na mocy umów stanowiących załączniki do uchwały Zarządu Województwa Małopolskiego z 6 listopada br., Województwo Małopolskie, Powiat Oświęcimski, Miasto Oświęcim oraz Gmina Chełmek postanowiły wspólnie zrealizować w systemie zaprojektuj i wybuduj zadanie inwestycyjne p.n. „Droga Współpracy Regionalnej – Budowa obwodnicy Oświęcimia na odcinku od DW nr 933 w m. Bobrek do ronda ul. Chemików i ul. Fabrycznej w Oświęcimiu”.

Inwestycja obejmuje wykonanie (w oparciu o opracowaną dokumentację oraz pozyskane w toku procesu inwestycyjnego decyzje administracyjne) robót budowlanych oraz nabycie niezbędnych nieruchomości wraz z wypłatą odszkodowań. Wartość szacunkowa to ok. 160 mln zł, z czego dofinansowanie unijne w ramach w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego (RPO WM) wyniesie aż 85 proc. Realizacja jest przewidziana na lata 2015-2017.

Przypomnijmy, że trasa obwodnicy Oświęcimia została uzgodniona z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego. Jej początek znajduje się na połączeniu z istniejącą drogą wojewódzką nr 933 relacji Oświęcim – Chrzanów. Punkt ten umiejscowiony jest na skraju lasu w rejonie kościoła i cmentarza w m. Bobrek (ok. 200 m w kierunku północnym od skrzyżowania drogi wojewódzkiej z ul. Nadwiślańską). Koniec obwodnicy zlokalizowany będzie na włączeniu do istniejącej drogi krajowej nr 44 (ul. Fabryczna) w Oświęcimiu.

Dzięki obwodnicy Oświęcimia miasto zyska sprawne połączenie m.in. z Krakowem, gminami sąsiadującymi ze stolicą Małopolski, Aglomeracją Górnośląską (poprzez autostradę A4, a w przyszłości drogę S-1). Z kolei utworzenie bezpośredniego połączenia drogi krajowej nr 44 z drogą wojewódzką nr 933 będzie stanowiło dodatkową przeprawę mostową przez Wisłę. Zyskają nie tylko kierowcy, ale też mieszkańcy – ruch tranzytowy, który przebiega teraz przez centrum miasta, zniknie w zupełności. Wśród spodziewanych efektów tej inwestycji jest również rozwój Oświęcimia pod względem turystycznym. Poprawi się nie tylko dojazd do Państwowego Muzeum Auschwitz – Birkenau, ale też znacznie rozwinie sektor usługowy, gastronomiczny i hotelarski. Obwodnica stanie się tez z pewnością impulsem do rozwoju Miejskiej Strefy Aktywności Gospodarczej „Nowe Dwory”, zlokalizowanej w pobliżu planowanego końca obwodnicy.

(kor)

 

Galeria zdjęć

Tagi: WYDARZENIA