Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Przedszkole nie dla każdego dziecka

Edukacja
17 kwietnia 2012
Jest lepiej, jednak w większości gmin Małopolski zapotrzebowanie na miejsca w placówkach przedszkolnych nadal jest dużo większe niż liczba dostępnych miejsc.

„Placówki przedszkolne są przepełnione w większości gmin województwa małopolskiego (w skrajnych przypadkach nawet o 50-80% więcej). Nieliczne są gminy, w których dostępne miejsca wykorzystane są w mniej niż 90%. W 2010 roku największe przepełnienie placówek odnotowano w gminach: Moszczenica, Lipnica Murowana, Gnojnik i Zator.” – piszą autorzy raportu „Upowszechnienie edukacji przedszkolnej w Małopolsce. Stan i kierunki wsparcia” przeprowadzonego w drugiej połowie ubiegłego roku na zlecenie Małopolskiego Obserwatorium Polityki Rozwoju.

                 

 Właśnie ukazała się publikacja raportu z tego badania. Określono w nim m.in. niedobór miejsc w placówkach wychowania przedszkolnego, zapotrzebowanie na miejsca w przedszkolach obecnie oraz w najbliższych latach. Autorzy badania wyjaśnili główne przyczyny zmiany wartości wskaźnika upowszechnienia edukacji przedszkolnej w gminach Małopolski na przestrzeni czterech lat (2006-2010), wskazali również, jakie działania podjąć, aby poprawić dostępność miejsc w placówkach przedszkolnych. Raport podsumowuje ponadto wpływ Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na rozwój edukacji przedszkolnej w Małopolsce. W publikacji znajdują się także mapy powiatów Małopolski z naniesionymi na nie placówkami przedszkolnymi funkcjonującymi na ich terenie.

W latach 2006-2010 w Małopolsce znacząco zwiększył się odsetek dzieci korzystających z edukacji przedszkolnej. Na początku tego okresu w różnych formach wychowania przedszkolnego uczestniczyło zaledwie 43% dzieci w wieku 3-5 lat, natomiast w grudniu 2010 r. odsetek ten stanowił już 64%. Na tle innych krajów Unii Europejskiej jest to jednak w dalszym ciągu bardzo niska wartość.

Ponadto wzrost wskaźnika upowszechniania edukacji przedszkolnej w Małopolsce nie miał charakteru równomiernego. Można zaobserwować znaczącą dysproporcję między gminami miejskimi i wiejskimi, która w ciągu badanego okresu została utrzymana. O ile w miastach około 85% dzieci uczestniczyło w 2010 r. w edukacji przedszkolnej, o tyle na obszarach wiejskich odsetek ten stanowił niecałą połowę.

W Małopolsce można zaobserwować dwie „białe plamy” oznaczające skupiska gmin o niskim stopniu upowszechnienia wychowania przedszkolnego. O ile mniejsza, północna, została w okresie 2006-2010 niemal całkowicie zapełniona, o tyle w większej – obejmującej południową część województwa: Orawę, Podhale, Nowosądecczyznę – w 2010 roku w dalszym ciągu istniało wiele gmin, w których poza oddziałami przedszkolnymi przy szkołach podstawowych nie funkcjonowała żadna forma wychowania przedszkolnego.

Uczestnictwo dzieci w zajęciach przedszkolnych jest niskie szczególnie wśród 3 i 4-latków: w latach 2006-2009 wskaźnik upowszechnienia edukacji przedszkolnej wzrósł z 29,7% do 41,1% wśród 3-latków i z 41,2% do 53,2% wśród 4-latków. Co więcej, przy przyjęciu do przedszkola dzieci 5-letnie mają pierwszeństwo (ze względu na obowiązek przedszkolny). 5-latki chętniej też niż dzieci młodsze są zapisywane przez rodziców do oddziałów przedszkolnych przy szkołach podstawowych. W konsekwencji dzieci 5-letnie mają możliwość, o ile rodzice tego chcą, uczęszczania do przedszkoli.

Do wzrostu upowszechnienia edukacji przedszkolnej w poszczególnych gminach Małopolski w znaczący sposób przyczyniają się projekty finansowane z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Do 2010 r. wsparcie uzyskały 103 placówki wychowania przedszkolnego w 47 gminach. Jego wartość wyniosła ponad 60 mln zł. Porównując ją do wydatków gmin na wychowanie przedszkolne w latach 2007-10 (prawie 1,5 mld zł), w skali całego województwa wydaje się to stosunkowo niewiele (około 3%). Jednak na poziomie pojedynczych gmin zdarzało się, że wsparcie z PO KL było wielokrotnie wyższe aniżeli własne środki przeznaczone na edukację przedszkolną.

Więcej informacji o raporcie

 

Tagi: WYDARZENIA