Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Małopolska w Japonii

Samorząd
06 czerwca 2005
Od 25 marca w Japonii trwa Międzynarodowa Wystawa EXPO 2005. 8 czerwca rozpocznie w mieście Aichi swoją prezentacje Kraków i Małopolska.

MIĘDZYNARODOWA  WYSTAWA  EXPO 2005

Temat przewodni: „Mądrość natury”
Termin: 25 marca – 25 maja 2005
Liczba zwiedzających: ok. 15 milionów
Liczba odwiedzających Pawilon Polski: ok. 1-3 miliony (szacunki KIG)
Profil odwiedzających:
95% - Japończycy (rodziny z dziećmi, wycieczki szkolne),
5 % inne kraje (inne azjatycki i USA, turyści indywidualni)

Pawilon Polski

Temat przewodni: „Dostrzeż piękno”
Aranżacja Pawilonu w sposób nawiązujący do krajobrazu Polski
(od morza do Tatr)
Ekspozycja tematyczna – Wieliczka (jedyna ekspozycja tematyczna w Pawilonie Polskim!)
Lada informacyjna, sklepik z upominkami, restauracja „polska”

ARTYŚCI, BIORĄCY UDZIAŁ W PREZENTACJI:

EWELINA MOSKAL – urodzona w 1983 roku, studentka III roku Wydziału wokalno-aktorskiego. Akademii Muzycznej w Krakowie. W 2003 roku zajęła I miejsce w uczelnianym Konkursie Pięśni Polskiej w Krakowie, natomiast w 2004 roku zajęła III miejsce i zdobyła Nagrodę Opery Krakowskiej na Konkursie Operetkowo-Musicalowym w Krakowie. Brała udział  w festiwalu Akademii Bachowskiej w Stuttgarcie w 2003 roku. W lipcu 2004 roku śpiewała na festiwalu w Aix-an-Provance we Francji.  Uczestniczyła w licznych kursach i koncertach, m. in. w Mistrzowskich Kursach prof. R. Karczykowskiego w Radziejowicach i Szczecinie.

IRENEUSZ BOCZEK – urodzony w 1982 roku, student IV roku Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu prof. Stefana Wojtasa. Koncertował jako solista z towarzyszeniem orkiestry m.in. w Filharmonii Krakowskiej i w Filharmonii Świętokrzyskiej. Dwukrotnie uczestniczył w konkursach mistrzowskich organizowanych w ramach Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach Zdroju, Zdobywca nagrody w ogólnopolskim konkursie na stypendia artystyczne im. Fryderyka Chopina w Warszawie w 2004 roku.
Uznawany za jednego z najwybitniejszych polskich pianistów młodego pokolenia

MOTION TRIO - trio akordeonowe założone w 1996 roku przez Janusza Wojtarowicza - leadera i autora większości kompozycji. Ewenement na europejskim i światowym rynku muzycznym. Wykonując własną muzykę Motion Trio zmienia oblicze akordeonu. Ich koncerty to muzyczne spektakle zawierające akcję i dramaturgię. Zespół doskonale prezentuje się w salach koncertowych, teatrach, kościołach, gra również koncerty klubowe. Motion Trio gra na akordeonach Pigini Sirius Millenium - uważanych za najlepsze akordeony na świecie.
 
W muzyce zespołu słychać wpływy wielu stylów muzycznych (od rocka przez jazz po muzykę poważną). Mimo młodego wieku zespół koncertował z takimi artystami jak Bobby Mcferrin, Tomasz Stańko, Michał Urbaniak. Są laureatami Grand Prix IV Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej w 2000 r.

O muzyce Motion Trio - Joe Zawinul "Wasza muzyka jest zdumiewająca", Krzysztof Penderecki "To wyjątkowe trio akordeonowe", - Frankfurter Allgemeine Zeitung- pisze "...Trio gra po mistrzowsku przy pomocy sugestywnych brzmień(...)".
Motion Trio nagrało cztery płyty - "Cry", "Pictures" (2000), "Play-station" (2001) oraz "Live in Vienna Sacrum & Profanum" (2002).

JAROSŁAW ŚMIETANA - jeden z najważniejszych muzyków na polskiej scenie jazzowej. Od lat uznawany przez wszystkie fachowe pisma muzyczne ("Jazz Forum", "Jazz", "Gitara i Bass", Muzyk") za gitarzystę jazzowego Nr 1 w Polsce. Jeden z czołowych gitarzystów w Europie (Znany w większości krajów Wspólnoty Europejskiej). W latach siedemdziesiątych leader legendarnej już grupy "Extra Ball", następnie zespołów "Sounds", "Symphonic Orchestra", "Polish Jazz Stars" (skupiającego czołówkę polskich jazzmanów). Co-leader "Namysłowski-Śmietana Band".
W swojej karierze grał z całą czołówką polskiego jazzu i wieloma światowymi gwiazdami takimi jak: Art Farmer, Freddie Hubbard, Eddie Henderson, Joe Zawinul, Gary Bartz, Carter Jefferson, Vince Mendoza, John Abercrombie, Hamiet Bluiett, Idris Muhammad, Ronnie Burrage, Harvie Swartz, Mike Stern, Jack Wilkins, Zbigniew Seifert, Cameron Brown, Andy McKee, Greg Bandy, David Gilmore i Dave Friedman.
Jako leader nagrał 21 albumów, w wielu brał udział jako sideman.

MICHAŁ SOBKOWIAK – urodzony w 1973 r, zadebiutował w wieku 10 lat udziałem w cyklicznym programie telewizyjnym „ Akademia Muzyczna”. Wkrótce występował w największych salach koncertowych Warszawy z Filharmonią Narodową włącznie oraz na festiwalach międzynarodowych, przy współpracy z europejskimi agencjami koncertowymi. Szczególną popularność zyskał w Japonii. Niezależnie od praktyki estradowej swoje przygotowanie zawodowe ugruntował studiami w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, którą ukończył w 1998 r w klasie fortepianu prof. Teresy Manasterskiej. Naukę kontynuował w Konserwatorium w Zurichu na studiach podyplomowych.

MATERIAŁY PROMOCYJNE, GADŻETY

Książeczka, prezentacja multimedialna – „Małopolska – kraina sześciu pór roku”

1. Metodologia prac
- Przed: konsultacje ze specjalistami z Mangghi – Beata Romanowicz (kierownik Działu Sztuki Dalekiego Wschodu), Wioletta Laskowska (tłumacz, m.in. podczas wizyty cesarza Japonii w Manndze) oraz z Aleksandrem Janickim, autorem koncepcji plastycznej Pawilonu Polskiego na EXPO 2005
- W trakcie: grupa focusowa złożona z Japończyków mieszkających w Polsce, m.in. Akiko Miwa (pensjonat AKIKO w Gorcach), Masakazu Miyanaga (kaligrafista), Yumiko Matsuzaki (proofreader tłumaczonych tekstów), ponadto osoby z Ambasady Japonii w Warszawie – bieżąca konsultacja tekstów (tak polskich, jak i po przetłumaczeniu) oraz grafiki

2. Zawartość
- motyw przewodni – sześć pór roku (Japończycy są bardzo dumni ze swoich Czterech pór roku)
- zawarcie tematów szczególnie interesujących dla Japończyków – święta religijne (Japończycy traktują je jako duże atrakcje turystyczne...), zamki (w Japonii jest tylko kilka zamków, najczęściej w ruinie), kultura i żywa tradycja, kulinaria (Japończycy uważają polską kuchnie za bardzo smaczną, choć czerwony barszcz kojarzy im się z krwią...), architektura drewniana, największe atrakcje turystyczne, np. Auschwitz, Wieliczka (turyści japońscy poruszają się utartymi szlakami turystycznymi, „zaliczają” najważniejsze atrakcje)
- detale pozwalające podkreślić w tekście „bliskość” Polski i Japonii: kogut na okładce (2005 to Rok Koguta), smok przy Wawelu (pozytywne bóstwo Dalekiego Wschodu), podkreślenie w tekście zaproszenia faktu, że Święto Konstytucji w obu krajach to 3 maja, informacja o Feliksie Jasieńskim i Centrum Manggha oraz o kolekcji japońskich drzeworytów, „zdjęcia z polaroidu” w prezentacji multimedialnej

Muzyka na CD – „Małopolska – muzyka sześciu pór roku”

 Repertuar złożony z utworów nawiązujących do tradycji i kultury regionu:
- Karol Szymanowski – „Harnasie” (fragmenty, m.in. „Redyk”, „Taniec góralski”), Wojciech Kilar –„Krzesany”, „Orawa”, Henryk M. Górecki – koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową, Jan Kanty Pawluśkiewicz – Nieszpory Ludźmierskie (fragment „Matko Boska Ludźmierska)

Nadzór artystyczny i przygotowanie techniczne oraz produkcja nagrania – Radio Kraków Małopolska SA. Dopasowanie tematyki i kolejności utworów do założenia „sześciu pór roku” (rozpoczęcie wiosennym redykiem, zakończenie „zimowym” wołaniem do Matki Boskiej)
Utwory pochodzą z archiwów Polskiego Radia

Gadżety, upominki

Wyroby ludowe z łuby (prasowane wióry) – smoki, koguty, kwiaty, króliki i inne – elementy kolorowe, przyciągające wzrok.

Pomysł konsultowany ze specjalistami (patrz: książeczka) – duże prawdopodobieństwo, że trafi w gusta Japończyków.

MIASTO KRAKÓW:
- folder promocyjny, prezentacja multimedialna, upominki: chusteczki z logo miasta, ołówki z „krakuską”, upominki VIP: małe witraże i laleczki krakowskie
 
KOSZTY:

Łączny koszt przedsięwzięcia ponoszony przez Województwo Małopolskie wynosi 293 853 zł, co obejmuje koszty przygotowania prezentacji, produkcji wydawnictw promocyjnych oraz koszty logistyczne.
Ilość pakietów promocyjnych została przygotowana dla 10 000 gości. Taka ilość wynika z informacji otrzymanych z Krajowej Izby Gospodarczej, według której dziennie odwiedza EXPO od 45-60 tysięcy gości, w tym Pawilon Polski 6 000 – 10 000 gości.

Koszty poszczególnych elementów prezentacji:
- Pakiet: wydawnictwo + płyta CD 83 750 zł
- Pozostałe materiały promocyjne: 42 885 zł   
- Honoraria artystów    18 500 zł
- Artystyczna część prezentacji 73 756 zł
- Logistyka:     55 256 zł
- Inne:     25 698 zł
 
JAPONIA I JAPOŃCZYCY

Badania OBOP na zlecenie organizatorów narodowej ekspozycji Polski na EXPO 2005
Polska w oczach Japończyków

1. Najbardziej interesujące walory Polski:  piękna, dzika przyroda, ciekawe zabytki, kraj Chopina, bardzo dobra kuchnia (potrawy tradycyjne)
2. Najczęstsze skojarzenia
- Chopin (24%), Maria Curie, Auschwitz, Jan Paweł II, Wałesa i Solidarność, Andrzej Wajda (1%)
3. Najbardziej przyciągają znane nazwiska i naj- (największy zamek, największy rynek,itp.)
4. Czy przyjechałbyś do Polski?
- 15% - tak
- 67% - nie
- 17% - nie wiem
ALE ponad połowa z tych, którzy nie chcą przyjechać jako powód podaje: „bo nie nic wiem o Polsce”

Polska w oczach Japończyków przebywających w naszym kraju

1. Wizerunek kraju odległego i nieznanego, biednego i zacofanego
2. Nie ma produktu jednoznacznie kojarzonego z Polską
3. Pozytywne cechy Polaków w oczach Japończyków
- Wiedza, jak godzić życie zawodowe i prywatne
- Wartości życia rodzinnego
- Współpraca, równouprawnienie kobiet i mężczyzn
- Luz
- Relacje międzyludzkie oparte na życzliwości
- Umiejętność produkcji żywności
4. Skojarzenia ze słowem Polska
I. Rozwój, patriotyzm, tradycja, religijność, Europa
II. Pole zbóż, Chopin, Curie, Solidarność, wódka
III. Zimno
IV. Wałęsa
V. Szarość
VI. Chopin
VII. Natura, historia (nieszczęśliwa)
5. Pamiątki z Polski – nic nie kojarzy się z Polską (jak np. ser ze Szwajcarią), najczęściej pojawiały się: bursztyn, produkty spożywcze, rękodzieło, alkohol (wódka i miód) i pierzyny.

Przyjazdy turystów japońskich

1. Przyjazdy turystów japońskich do Polski
I-VIII 2003 – 17,7 tys.
I-VIII 2004 – 21,4 tys. (wzrost o 21% w porównaniu z 2003)
(badania Instytutu Turystyki w Warszawie)
2. Przyjazdy turystów japońskich do Małopolski i Krakowa
W 2003 r. - ok. 12 tys.
Średnie wydatki na osobę – 1,1 tys. zł. (badania MOT 2003)
3. Kierunki zwiedzania w Małopolsce: Kraków, Wieliczka, Oświęcim, b. rzadko inne lokalizacje. W Polsce: również Warszawa i Gdańsk.
4. Przyjazdy w zorganizowanych grupach, najczęściej z Warszawy, 1 nocleg w hotelu wysokiej klasy.
(dane uzyskane z krakowskich biur turystyki przyjazdowej)
 
Wniosek: choć rośnie dynamika przyjazdów Japończyków do Polski, Kraków przyciąga jedynie połowę turystów japońskich przyjeżdżających do naszego kraju.