Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Małopolska postawiła na kolej!

Transport
28 czerwca 2016
Kolej na kolej – to hasło od lat towarzyszy działaniom Zarządu Województwa Małopolskiego. Jeszcze nigdy wsparcie przewozów pasażerskich w Małopolsce nie było tak duże. Dostrzegają to pasażerowie, którzy coraz chętniej przesiadają się do pociągów. A to nie koniec dobrych informacji dla pasażerów.

Dofinansowanie większe o 118%

W tegorocznym kolejowym rozkładzie jazdy praca przewozowa pociągów regionalnych wzrosła w Małopolsce o 5% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Z roku na rok wzrastają także dotacje, jakie urząd marszałkowski przekazuje na funkcjonowanie kolei w naszym regionie. – W ostatnich latach zwiększyliśmy środki, które z budżetu przeznaczamy na dopłaty do połączeń kolejowych aż o 118%. W 2008 roku kwota ta wynosiła nieco ponad 43 mln zł, a w tym roku przekroczyła 94 mln zł. To imponujący wzrost, rzadko spotykany w innych dziedzinach – zauważa marszałek Małopolski Jacek Krupa.

Województwo otwarte jest także na współpracę z samorządami, którym zależy na transporcie kolejowym w ich miejscowości. Przykładem dobrej współpracy było uruchomienie w grudniu ub. r., po trzech latach przerwy, połączenia na linii Kraków – Skawina – Spytkowice – Oświęcim, którą obsługuje 10 pociągów. Połączenia współfinansują, poza województwem, także samorządy gminne oraz lokalny duży przedsiębiorca.

Wielkim sukcesem są połączenia realizowane przez Koleje Małopolskie na trasach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Dobrze zarządzana spółka województwa, z nowoczesnym, punktualnym taborem przewiozła w maju już 3 mln pasażerów, a do końca roku dane szacunkowe mówią o 5,5 mln podróżnych. Popularne połączenia obsługiwane przez samorządową spółkę otrzymują także znacznie mniejszą dotacje, a mimo to stawiane są za wzór pośród kolejowych przewoźników. Warto pamiętać, że dopłata do tzw. „pociągokilometra” w Kolejach Małopolskich wynosi 11,71 zł, z kolei do połączeń realizowanych przez Przewozy Regionalne 21,66 zł.

Nowy tabor, europejski standard

Inwestycje w małopolską kolej władze województwa rozpoczęły już ponad dekadę temu stawiając na zakup nowoczesnych i szybkich pociągów, które dziś są nieodłącznym elementem małopolskiego krajobrazu kolejowego.  Niedawno wraz z województwami: śląskim, świętokrzyskim i podkarpackim Małopolska zakupiła nowy tabor – w sumie 19 nowoczesnych pociągów z dostępem do bezpłatnego wifi i udogodnieniami dla rowerzystów oraz matek z dziećmi. Pojazdy zakupione przez Południową Grupę Zakupową służą obecnie do obsługi połączeń międzyregionalnych. - Żeby zachęcić pasażerów do wyboru kolei, musimy dysponować nowoczesnym, komfortowym taborem. Pociągi zakupione wspólnie z innymi województwami kursują pomiędzy regionami, gdyż poza strategiczną dla nas Szybką Koleją Aglomeracyjną pamiętamy także o połączeniach na obrzeżach Małopolski – podkreśla Leszek Zegzda odpowiedzialny w zarządzie województwa za transport kolejowy. W sumie do 2016 r. Województwo Małopolskie zakupiło i wprowadziło do eksploatacji aż 31 nowych pojazdów.

W tym roku marszałek Jacek Krupa oraz członek zarządu Leszek Zegzda podpisali z sądecką firmą NEWAG umowę na wyprodukowanie i dostarczenie kolejnych 13 pociągów wraz z ich kompleksową obsługą gwarancyjną, serwisem i utrzymaniem. Wartość zamówionego taboru w tym roku to ponad 300 mln zł!

Jeszcze szybszy rozwój małopolskiej kolei

W ciągu 3 lat planowane jest przejęcie wszystkich przewozów regionalnych w naszym województwie przez Koleje Małopolskie. Pracownicy Przewozów Regionalnych trafią wówczas do spółki województwa – już dzisiaj Koleje Małopolskie korzystają z doświadczenia wielu pracowników, którzy zdecydowali się przejść do małopolskiego przewoźnika.

Trwają prace nad nową oferta przewozową na przyszły rok. Wiadomo już, że kwota dotacji na pewno nie zostanie pomniejszona, trwają rozmowy z samorządami lokalnymi zainteresowanymi współfinansowaniem przewozów po swoim terenie, jest duża szansa na pojawienie się nowych połączeń. W grudniu ruszy także wyczekiwana przez mieszkańców III linia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej na trasie Kraków-Tarnów.

Zarząd województwa zamierza nadal inwestować w nowoczesny tabor – w przyszłym roku planowany jest zakup kolejnych kilkunastu pociągów, które wyjadą na małopolskie tory.  Planowany jest także dalszy rozwój Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, jego tempo uzależnione jest jednak od przeprowadzanych przez spółkę PKP PLK remontów infrastruktury kolejowej w naszym regionie.

(Biuro Prasowe UMWM)

Galeria zdjęć