Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Małopolska jest najpiękniejsza!

Fundusze europejskie
14 czerwca 2023
W środę, 14 czerwca w Zamku Królewskim na Wawelu odbyła się konferencja prasowa dotycząca realizacji projektu "Małopolska-cel podróży". W spotkaniu uczestniczyli: Iwona Gibas z zarządu województwa, Grzegorz Biedroń prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej i Marcin Nowak prezes Spółki Igrzyska Europejskie.

Projekt "Małopolska-cel podróży" powstał z myślą o odbudowie ruchu turystycznego w naszym regionie po pandemii COVID – 19. Realizowany jest przez Małopolską Organizację Turystyczną we współpracy z partnerami – Województwem Małopolskim i Miastem Kraków.

Małopolska, to najpiękniejszy i najczęściej odwiedzany przez turystów region w Polsce, a Kraków to najbardziej rozpoznawalna polska marka turystyczna na świecie. W 2019 roku gościliśmy blisko 18 milionów turystów, z kraju i zagranicy. Tę doskonałą sytuację zaburzyła pandemia COVID-19, a następnie wojna na Ukrainie. By odbudować ruch turystyczny uruchomiliśmy różne mechanizmy wsparcia dla tego sektora

- powiedziała Iwona Gibas z zarządu województwa.

Naszym głównym celem jest skuteczna promocja Krakowa i Małopolski w kraju i za granicą, po trudnym dla branży turystycznej okresie pandemii COVID-19 i wybuchu wojny w Ukrainie. Intensywnie promujemy naszą ofertę na rynkach: niemieckim, brytyjskim, austriackim, szwajcarskim, włoskim, skandynawskim i amerykańskim, a ponadto uruchomiliśmy na niespotykaną dotychczas skalę promocję w kraju, podejmując współpracę z największymi stacjami telewizyjnym oraz radiowymi. Jestem przekonany, że dzięki naszym działaniom, w roku 2023 – zgodnie z hasłem kampanii „Daj się ugościć”, ugościmy w Krakowie i Małopolsce rekordowe ilości turystów – szczególnie z całej Polski - mówił Grzegorz Biedroń prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej.

Głównym celem kampanii jest promocja Krakowa i Małopolski w kraju i na arenie międzynarodowej. Działania realizowane są w Polsce oraz na rynkach: niemieckim, brytyjskim, austriackim, szwajcarskim, włoskim, skandynawskim i amerykańskim. Zakres działań projektowych obejmuje między innymi: materiały PR, kampanie w Internecie, działania ambientowe oraz realizację misji dla małopolskich przedsiębiorców turystycznych. Przygotowane są i emitowane spoty promocyjne  w języku polskim, angielskim i niemieckim. Powstała także dedykowana rynkom zagranicznym docelowa strona internetowa www.wideopen.travel oraz media społecznościowe: Facebook, Instagram i Youtube - w języku niemieckim i angielskim.

Gościnność i otwartość, to cechy, które wyróżniają Polskę i Polaków oraz są świetnie odbierane przez wszystkich odwiedzających Małopolskę, dlatego też właśnie to widzimy w reklamach  przygotowanych w ramach kampanii promocyjnej. Ponadto skupiamy się na przekazie skierowanym bezpośrednio do adresatów naszych komunikatów mówiąc o rzeczach i sposobach spędzania czasu, które najbardziej lubią, bo coraz lepiej znamy naszych gości i ich potrzeby. Zgodnie z najnowszymi wynikami badań ruchu turystycznego w Małopolsce prowadzonymi na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, najwięcej turystów przyjeżdża do Małopolski z Wielkiej Brytanii i Niemiec, a atutami regionu najwyżej ocenionymi przez gości nas odwiedzających i przez nich wskazywanych są właśnie: gościnność, życzliwość, atmosfera miejsca oraz niezwykła różnorodność i wysoka jakość atrakcji i oferty turystycznej

- dodała Iwona Gibas z zarządu województwa.

W ramach projektu „Małopolska-cel podróży” 24 kwietnia 2023 r. na rynku brytyjskim, niemieckim i austriackim ruszyła kampania w Internecie, która realizowana jest przy wykorzystaniu najnowszych produktów i narzędzi marketingu w sieci. W ramach kampanii przygotowano między innymi spoty i banery podkreślające bogactwo oferty turystycznej Małopolski i Krakowa. Oglądające je osoby mogą poczuć, że właśnie tutaj przeżyją niezwykłą przygodę na łonie przyrody, zachwycą się arcydziełami sztuki i architektury oraz poczują niepowtarzalne smaki. Temu przekazowi towarzyszą obrazy malowniczych szlaków, najpiękniejszych zabytków, lokalnych specjałów i kojących zabiegów zdrowotnych i kosmetycznych.

W pierwszym okresie promocyjnym kampania skupia się bardzo mocno na zaproszeniu gości do Krakowa i Małopolski na III Igrzyska Europejskie.

III Igrzyska Europejskie idealnie wpisują się w kampanię promocyjną Małopolski, która jest pięknym i wspaniałym regionem, o niesamowitym potencjale i nawet w najdalszych zakątkach świata o Małopolsce już wszyscy słyszeli  - z czego jestem niezmiernie dumny, bo też czuję się Małopolaninem. Igrzyska Europejskie już nadają tej promocji podwójny wymiar, bo borykamy się z problemami związanymi z pandemią, która dotknęła wszystkich, a takim namacalnym dowodem była turystyka, następstwem czego była oczywiście szalejąca inflacja, a teraz niestety mamy jeszcze działania wojenne w Ukrainie. Te wszystko doprowadziło do tego, że rozwój turystyki stanął pod znakiem zapytania, a Igrzyska są idealnym impulsem do tego, aby jakiekolwiek wątpliwości rozwiać, bo Małopolska nadal jest piękna, co najważniejsze jest bezpieczna, przyjazna i otwarta dla turystów. Nasze igrzyska z pewnością otworzą oczy Europejczykom oraz ludziom z całego świata. Jesteśmy pięknym regionem, gdzie można przyjechać na Igrzyska, zawody sportowe, a potem za jakiś czas wrócić z rodzinami i jeszcze raz poznać walory turystyczne Małopolski - mówił Marcin Nowak prezes Spółki Igrzyska Europejskie.

Ta część kampanii potrwa do 31 października 2023 roku i zakłada dotarcie do ponad 15 milionów osób.

Od 1 maja 2023 roku prowadzona jest także szeroka kampania reklamowa na antenach największych polskich stacji telewizyjnych: TVP, POLSAT i TVN. Do końca listopada zaplanowano ponad 6200 emisji spotów przedstawiających walory turystyczne Małopolski i Krakowa w oparciu o pięć kluczowych segmentów turystyki: turystyki kulturowej, turystyki aktywnej, turystyki wellness i spa, turystyki kulinarnej oraz turystyki biznesowej. Kampania wzmocniona jest również działaniami marketingowymi w Internecie, mediach społecznościowych oraz w serwisie vod/player, gdzie zaplanowano minimum 1 mln emisji spotów. Dodatkowo już od połowy czerwca będziemy mocno obecni na antenie radia RMF FM, we współpracy z którym poprzez niestandardowe działania promocyjne będziemy zabierać słuchaczy na wakacje do naszego regionu.

Gościnny Kraków i urokliwą Małopolskę w każdej odsłonie możemy również oglądać w topowych programach telewizyjnych i radiowych.  W TVP, w porannym programie „Pytanie na Śniadanie”, gdzie realizowanych jest 17 emisji programu z wejściami pogodowymi oraz felietonami prosto z ciekawych miejsc oraz interesujących wydarzeń w Małopolsce. W stacji TVN – w ramach działań promocyjnych, można podziwiać nasz region w dużych formatach programu „MasterChef – Wielkie Grillowanie” oraz „MasterChef”, a także w turystycznym programie „Polska na weekend” oraz porannym „Dzień dobry TVN!” i „Dzień dobry Wakacje”. Tak szeroka kampania pozwoli dotrzeć z zaproszeniem do Krakowa i Małopolski do każdego mieszkańca naszego kraju oraz do turystów z zagranicy.

Założeniem projektu „Małopolska-cel podróży” są działania, które przyczynią się do dalszego, pozytywnego trendu, związanego z odbudową ilości podróży turystycznych do Małopolski na poziomie z przed pandemii.

Dane za I kwartał 2023 r. są optymistyczne. Według informacji pozyskanych z hurtowni danych teleinformatycznych, w I kwartale 2023 r. odwiedziło nas  blisko 4,2 milionów  gości z kraju i ze świata, czyli o 12% więcej niż w analogowym okresie 2022 r. Zwiększyła się również proporcja turystów zagranicznych do krajowych. W I kwartale 2023 r. odwiedziło Małopolskę 189 186 turystów zagranicznych, tj. o 32 % więcej niż w I kw. 2022 r., co jest bardzo ważne zwłaszcza z poziomu gospodarki turystycznej, gdyż przeciętny turysta z  zagranicy wydaje w regionie średnio 1810 zł, przy średniej kwocie wydatku dla turysty krajowego na poziomie  niespełna 600 zł. Turyści zagraniczni przyjechali przede wszystkim z Niemiec, Wielkiej Brytanii, USA i Słowacji.

W I kwartale 2023 roku Małopolskę odwiedziło niemal 4 mln turystów krajowych. Wzrost w stosunku do I kw. 2022 r. wynosi  11%. Goście z Polski przyjechali do naszego regionu przede wszystkim z województw: mazowieckiego, śląskiego oraz podkarpackiego.

Projekt „Małopolska-cel podróży” realizowany jest w całości z Funduszy Europejskich w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014 – 2020. Budżet  kampanii to 24 mln zł, w tym: 16 mln zł przeznaczonych jest na część zagraniczną, a 8 mln zł na część krajową. Projekt rozpoczął się w 2021 roku i potrwa do końca 2023 roku.

Galeria zdjęć